• VC voor organisaties, scholen en bedrijven •
1. Interactieve kennismaking met Verbindend Communiceren: workshop van 3 uur
In deze introductie wordt op een eenvoudige en interactieve manier het model van Verbindende Communicatie voorgesteld zoals ontwikkeld door Marshall Rosenberg. Deelnemers worden aan het denken gezet over hun eigen communicatie ‘skills’ en stijl. Intentie is dat de deelnemers op een boeiende en speelse manier zicht krijgen op dit communicatiemodel en de mogelijkheden ervan.
2. Basisopleiding Verbindende Communicatie (VC)
Een vorming of training VC is uiterst interactief. Ze zet deelnemers op
een boeiende manier aan het denken over eigen communicatiegewoonten. Er
wordt continu gewerkt met eigen voorbeelden van de deelnemers uit werk of
privésituaties.
Wat kan aan bod komen in een basisopleiding Verbindende
Communicatie?
Welke intentie heb ik als ik communiceer?
De drie aspecten
in communicatie: zelf-empathie, eerlijk spreken en empathisch luisteren.
Aanleren van en oefenen met het proces van verbinden met jezelf om van
daaruit een eerlijke boodschap te durven brengen.
Uitleg van de vier
bouwstenen van het model: waarneming, gevoel, behoefte en verzoek. Duidelijke
en constructieve verzoeken leren doen.
Hoe leer ik op een verbindende
manier ‘neen’ zeggen en hoe leer ik een ‘neen’ ontvangen?
Belang en impact
van empathisch luisteren zowel in professionele context als privé.
Wat is
empathisch luisteren en hoe doe ik het?
Hoe kan ik een boodschap, onder
andere kritiek, leren horen op vier manieren?
Hoe kan ik leren verbindend
reageren op een “moeilijke” boodschap die mij emotioneel raakt?
Win-win
situaties leren creëren in plaats van compromissen sluiten leidt tot meer
duurzame oplossingen.
Wat is het resultaat van een opleiding Verbindend
Communiceren?
Een open en meer directe communicatie tussen medewerkers en
betrokkenen op de werkvloer. Er ontstaan nieuwe luistervaardigheden
waardoor mensen zich gehoord en begrepen voelen. Medewerkers zijn in staat
om op een gezonde manier voor zichzelf op te komen. Hierdoor voorkomen ze
stress en blijven ze in hun kracht staan, met direct voelbare resultaten
in de kwaliteit van hun werk. Problemen zijn bespreekbaar, worden als
kansen gezien en krijgen een duurzame oplossing. Collega’s maken afspraken
waarbij ze rekening houden met elkaar en met de belangen van de
organisatie. Dankzij Verbindende Communicatie ontstaan hoogwaardige
intermenselijke verbindingen die leiden tot een aangename werksfeer, meer
efficiëntie en betere resultaten.
Aantal deelnemers
Maximum 12 deelnemers of in overleg.
Tijdsinvestering
Er zijn bij voorkeur twee dagen van 6 uur
effectieve vorming nodig om het model van Verbindende Communicatie
theoretisch toe te lichten en een begin te maken met oefenen.
3. Oefen- en verdiepingsdagen Verbindend Communiceren
De intentie van verdiepingsdagen is dat de deelnemers het model van VC effectief integreren door het te oefenen. Er ontstaat een evolutie naar een natuurlijke manier van spreken. Deelnemers oefenen op de vier bouwstenen - waarneming, gevoel, behoefte en verzoek- en op de drie aspecten -zelfempathie, eerlijk uiten en empathisch luisteren. Ze werken daarbij met eigen voorbeelden.
4. Terugkomdagen of oefengroepen Verbindend Communiceren
Tijdens een opvolg- of oefenmoment - dat bij voorkeur minstens 3 uren duurt om integratie en diepgang te kunnen bereiken- kunnen deelnemers (succes)verhalen delen ter inspiratie en ondersteuning van elkaar. Onder begeleiding van de trainer zoeken de deelnemers samen naar manieren om met gemiste kansen om te gaan of met terugkerende issues. Deelnemers kunnen ook nog te voeren gesprekken voorbereiden op een verbindende manier. De intentie van zo’n opvolg- of oefenmomenten is dat de deelnemers na verloop van tijd zelf in staat zijn om elkaar onderling te helpen met Verbindende Communicatie.
5. Themaworkshops Verbindend Communiceren
- Feedback geven en ontvangen op een verbindende manier
- Assertief zijn op een verbindende manier
- Conflictstijlen en manieren van omgaan met conflict
- Zelfempathie als basis om goede zorg of goed werk te kunnen leveren
- Empathisch luisteren als sleutel voor betere contacten met collega’s of klanten
6. Teamdagen om conflicten in teams bespreekbaar te maken en te neutraliseren.
Er wordt een basiskader voorzien van relevante begrippen uit het model van Verbindend Communiceren. Daarnaast wordt ingezoomd op mogelijke manieren van kijken naar conflict en verschillende conflictstijlen. De trainer installeert veiligheid en vertrouwen in het team om onopgeloste zaken uit het verleden bespreekbaar te maken en faciliteert daarbij volgens de principes van Verbindende Communicatie. Het resultaat is dat teamleden met nieuwe ogen naar elkaar en situaties leren kijken waardoor constructieve samenwerking opnieuw mogelijk wordt. Tijdsinvestering Bij voorkeur 2 dagen van 6 uur effectief werken met het team.
• VC voor partners •
Een sessie vertrekt vanuit jullie eigen heel concrete (communicatie) moeilijkheden. Je krijgt elementen uit het model van VC toegelicht en die worden meteen toegepast op jullie eigen situatie en voorbeelden. Zo ontstaat inzicht in wat er misloopt in jullie relatie en wat jullie er zelf kunnen aan veranderen. Om voldoende ruimte te bieden aan elke partner en om diepgang te kunnen bereiken duurt een partnersessie 2 uur.
Voor meer info: neem contact op.
• Coaching •
Ik begeleid mensen in hun zoektocht om zichzelf en hun patronen te leren herkennen, observeren en veranderen. De methodes die ik gebruik zijn verbindende communicatie en verschillende vormen van lichaamsgerichte benaderingen omdat iets begrijpen meestal niet volstaat om het te veranderen. Daarom begeleid ik je in het contact maken met wat er (mogelijk al lang) leeft in je lichaam zodat je dit veilig kan ervaren en doorvoelen om langzaamaan vrij te worden van oude belemmerende patronen.
Voor meer info: neem contact op.
Een anonieme getuigenis:
“Een jaar geleden heb ik Hilde leren kennen en ben ik met coaching gestart. Ik had een heel moeilijke tijd toen. Ik was niet gelukkig met wie ik was maar wist ook niet waar ik naartoe wou met mijn leven, ik zat niet goed in mijn vel, voelde me heel de tijd zenuwachtig, was angstig, sliep slecht,…Ik had reeds psychotherapie geprobeerd maar enkel praten over mijn verleden hielp me niet vooruit, ik deed dagelijks mindfulness maar ook dat bracht me geen rust,… Ik had het gevoel alsof ik helemaal vast zat op een plaats waar ik eigenlijk niet wou zijn, dat mijn leven geleefd werd en ik niet zelf aan het stuur zat. En toen kwam Hilde op mijn pad. Zij heeft me terug leren voelen wat mijn lichaam me al lang probeerde te vertellen. The body knows, is iets wat ze heel vaak zegt en ik moet zeggen: het klopt als een bus. Hilde heeft me geleerd hoe ik terug in verbinding kon komen met mijn lichaam, want ik leefde volledig in mijn hoofd en was volledig de voeling met mijn lijf kwijt. Ik heb mezelf graag leren zien, mezelf leren vertrouwen, leren luisteren naar mijn intuïtie, angsten leren erkennen, emoties leren doorvoelen ipv wegduwen, leren rouwen, leren vieren, leren genieten, mijn grenzen leren aangeven en bewaken,… Nu een jaar later sta ik al veel steviger in mijn schoenen, doe ik wat ik graag doe en vind ik mezelf de moeite waard. Ik zit terug zelf aan het stuur van mijn leven en Hilde is mijn co-piloot waar ik op kan terugvallen als ik het nodig heb.”